Školní web přehledně v 7 pádech
Jak jste na tom se školním webem? Pojďte si ho projet v sedmi pádech a zjistíte, jestli vaší škole dělá dobrou službu.
1. PÁD: Kdo, co – váš školní web
Školní web je něco jako budova vaší školy ve virtuálním světě. Po žáky a zaměstnance školy by měl být příjemným a praktickým prostředím, v kterém se cítí jako doma, pro ostatní návštěvníky by měl sloužit jako reprezentativní okno do školy.
Kdokoliv by tu měl bez problémů (a bez fulltextového vyhledávání) najít potřebné informace o škole a školním roce, ale zároveň by měl mít možnost nasát atmosféru školy a nahlédnout do jejích všedních i nevšedních dní. Web není jen nástěnka s telefonním číslem, je to otevřené okno do vaší školy.
2. PÁD: Bez koho, čeho – bez kilometrového a zašmodrchaného menu
Menu, resp. samotná struktura školního webu musí být přehledná, promyšlená a svižná. Návštěvníka provází a směřuje co nejrychleji tam, kam potřebuje. Web by ho měl přesvědčit, že vaše škola je nositelkou zdravého rozumu, logiky a příjemného pořádku a že se u vás nikdo neztratí. Zájemce o školu má struktura webu nalákat, zaujmout a dovést nejlépe až do lavice.
3. PÁD: Komu, čemu ušetří čas – ředitelům a učitelům
Školní web je dobrý sluha. Tytam jsou časy, kdy celá sborovna čekala na jediného IT odborníka, až kdesi v hloubi kódu vymění obrázek nebo opraví text. Dobrý školní web poznáte mj. podle jednoduché administrace, kterou zvládne obsloužit každý učitel pod vlastním přihlášením. Klidně o malé přestávce.
4. PÁD: Pro koho je – pro školní komunitu i veřejnost
Školní web je, marná sláva, vizitkou školy. Samozřejmě slouží učitelům, žákům i rodičům, ale zároveň školu reprezentuje před širokou veřejností. Tuto funkci by měl plnit nejen přehledným obsahem, ale také vizuálně. Webem dělá škola první dojem na nové uchazeče. Na tom přece obzvlášť záleží.
Každý, kdo přijde na web, by měl na první pohled poznat, že se pohybuje na půdě vaší školy nejlépe v letošním školním roce, ne před 20 lety. Minulost patří na podstránku o historii školy. Barvy, logo a fotky školy by měly webu dodat šmrnc i přirozeně moderní, vstřícné, a zároveň do jisté míry formální vzezření. Podoba webu o vaší škole řekne vždycky hodně, je jen na vás, jaký obraz nabídne.
5. PÁDEM voláme: URL!
IT hantýrkou řečeno, pokud web zavoláte, a on dlouho nereaguje, není to dobře. Známkou správného webu je rychlost načítání řádově do dvou sekund. Jestli chcete web na jedničku, musí chodit hezky svižně.
6. PÁD: O kom, o čem – o čase a o penězích
Pokud jste na každý pád, nebo alespoň na nějaký, zjistili, že byste potřebovali nový školní web, asi vám víří hlavou, co to s sebou všechno nese. Vyvarujte se sepisování vyčerpávajícího laického zadání a raději čas věnujte žákům. Podívejte se na článek “Jak zadat školní web”, kde najdete vzorový dokument s podrobným popisem všech detailů, které má současný školní web splňovat. Věříme, že dobrá zadávací dokumentace vám ušetří nejen čas, ale i peníze.
7. PÁD: S kým, čím – v souladu s legislativou
Soulad webu se zákonnými normami je zkouška ohněm, ale bez ní se váš školní web neobejde. Zákon má zcela praktické požadavky a snaží se zajistit, aby web byl přístupný opravdu všem.
Na příklad to znamená, že školní web musí být přizpůsoben zobrazení na různých mobilních zařízeních, protože žijeme v době mobilů a na weby se díváme daleko častěji na malých obrazovkách než na počítačích. Netextové prvky musí mít popisky, aby byl web čitelný i pro návštěvníky, kteří mají problémy se zrakem, atd.
Pokud si nejste jisti, jestli váš školní web splňuje zákonné normy, projděte si podrobnější článek věnovaný této problematice – Přístupnost školního webu podle litery zákona (sem prosím umístit odkaz na článek níže). Pokud váš web s legislativou ladí, máte vyhráno!
Nepřehlédněte:
ZUŠ Choceň to vzala z gruntu
Výsledek našeho snažení pro ZUŠ Choceň – byla to radost!
Jak jsme změnili vizuál školy NOE
Podívejte se na výsledek přeměny. Společně s vizuálem jsme vytvořili rovnou i nový web
Jak správně zadat tvorbu školního webu
Zadání školního webu nemusí být pro ředitele druhou maturitou, když ví, kam sáhnout pro radu.
Sestavte si školní marketingový tým
Oslovte studenty, konkrétní učitele a vytvořte tým. Společně na pravidelných poradách plánuje propagaci školy. Jak to může fungovat?
Školní web přehledně v 7 pádech
Jak jste na tom se školním webem? Pojďte si ho projet v sedmi pádech a zjistíte, jestli vaší škole dělá dobrou službu.
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Školní web není holubník. Zákony mu stanovují pravidla, která musí respektovat, aby se na webu cítil pohodlně jakýkoliv návštěvník.