Jak prospět střednímu školství? Pomožte deváťákovi
Vážně! Střední školy mají ohromný potenciál vhodně oslovit děti, které opouštějí základní stupeň. Proč by se do toho měly pustit, jsme popsali v článku Nejde jen o to získat spousty studentů. Jde o to získat ty správné. Teď vám ve 3 krocích nabízíme, co můžete mj. prakticky dělat, abyste pomohli jednotlivým studentům, ale i vlastní škole a jejímu dobrému jménu navenek:
1
Navažte dlouhodobý vztah s konkrétními základními školami ve vašem regionu
Určitě znáte spádovou oblast vaší školy. Na střední školy se zpravidla necestuje přes půl republiky, rodiče se snaží své náctileté ratolesti udržet ještě chvíli v relativním dosahu a ze statistik vašich současných studentů dobře víte, ze kterých regionů se k vám žáci nejčastěji hlásí. Nebudeme daleko od pravdy, když řekneme, že až na pár “exkláv” jde o bezprostřední okolí školy.
Pokud zaměříte pozornost na žáky 9. tříd nejbližších základních škol, určitě cílíte přesně na případné uchazeče o studium na vaší škole. Ředitelé základních škol uvítají, pokud jim nabídnete partnerství v podobě nejrůznějších praktických projektů a představení studia ve spolupráci s vašimi současnými žáky.
Pozvěte si deváťáky do školy a ukažte jim face to face, co dělají učni technických oborů v dílnách, jak se připravují zdravotní sestřičky, co všechno obnáší zahradničení, kolik různých jazyků se u vás studuje…
Povzbuďte své žáky, ať mlaďochům řeknou, co je na vaší škole těžké a co se zvládne levou zadní. Dejte deváťákům možnost něco si u vás vyzkoušet a teď hned se naučit. Spoustu z nich to chytne.
Můžete se také pochlubit úspěšnými absolventy vaší školy a popsat děckám, co přesně dělají. Nadchnete tak nejen deváťáky, ale posílíte motivaci i svých současných studentů. Nebo natočte zajímavé video s prezentací školy a dostaňte ho mezi deváťáky do škol a na sociální sítě.
Nabízejte osobní setkání pro zájemce kdykoliv
Den otevřených dveří je skvělá příležitost, jak se potkat se zájemci o studium a věnovat se dotazům rodičů. Všechno se ale za jeden den nestihne a buch, dveře se na rok zavřely.
Nabídněte možnost osobní prohlídky školy kdykoliv po domluvě. Průvodcem může být třeba školní psycholog, který zná školu a její důrazy i nároky a může studentovi i jeho rodičům trefně poradit, pro koho se škola hodí více a pro koho méně.
Správně namítáte, že málokterý student do školy zavolá. Zprávu přes Instagram nebo Facebook ale napíše. Nebo si na web školy můžete dát chat. I když nebudete vždycky online, vzkaz z chatu vám přijde na email a vy pak lehce odpovíte. Škola bude navíc působit vstřícně a flexibilně.
2
3
Nebojte se poradit
Nemusíte všechno umět sami. Lidé jsou vděční, i když je jen dobře nasměrujete. Určitě to znáte, když dlouho něco sháníte a pak vám soused řekne: “Hele, támhle to maj.” A v tu chvíli vás zaplaví šťastný pocit, jako byste to zrovna nahmatali v kapse. Přesně takhle můžete zájemce upozornit, kde se dobře poradit o budoucí kariéře.
Vytvořte si podstránku školy designovanou pro čtrnáctileté uchazeče a prozraďte všechno, co by měl vědět každý, kdo uvažuje nad vaší školou. Napište tam takové věci, které doopravdy deváťáky zajímají a které jim pomohou při reálném rozhodování o volbě školy.
Odkazujte na testy, které pomáhají při výběru školy (skvělý přehled testů zdarma najdete např. na burzavsetin.cz), na užitečné články k tématu. Upozorněte, že velice dobře funguje individuální poradenství na úřadech práce nebo v pedagogicko-psychologických poradnách.
Tyto informace nejsou pro vás žádnou novinkou, ale pokud je přehledně a uceleně naservírujete zájemcům o studium, budou vám neskonale vděčni za praktickou pomoc.
Jednoduše dělejte cokoliv, abyste jasně, srozumitelně a také nepřehlédnutelně komunikovali, jaká vaše škola je a co může žákům dát.
Pomůžete druhým a zároveň ukážete, že jste skvělá škola, které jde o každého studenta.
Spoustu věcí si zařídíte sami, ale kdybyste potřebovali pomoci s videem, podstránkou pro zájemce, sociálními sítěmi nebo školním marketingem na míru napište nám na info@skolaloka.cz.
Nepřehlédněte:
ZUŠ Choceň to vzala z gruntu
Výsledek našeho snažení pro ZUŠ Choceň – byla to radost!
Jak jsme změnili vizuál školy NOE
Podívejte se na výsledek přeměny. Společně s vizuálem jsme vytvořili rovnou i nový web
Jak správně zadat tvorbu školního webu
Zadání školního webu nemusí být pro ředitele druhou maturitou, když ví, kam sáhnout pro radu.
Sestavte si školní marketingový tým
Oslovte studenty, konkrétní učitele a vytvořte tým. Společně na pravidelných poradách plánuje propagaci školy. Jak to může fungovat?
Školní web přehledně v 7 pádech
Jak jste na tom se školním webem? Pojďte si ho projet v sedmi pádech a zjistíte, jestli vaší škole dělá dobrou službu.
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Školní web není holubník. Zákony mu stanovují pravidla, která musí respektovat, aby se na webu cítil pohodlně jakýkoliv návštěvník.